Development of Digital Teaching Modules for Pancasila Education Subjects Based on Local Wisdom of Malay Culture at SMAN 1 Lingga

Authors

  • Fathussalamiah Program Studi Magister Pedagogi, Universitas Maritim Raja Ali Haji, Kepulauan Riau, Indonesia
  • Encik Abdulhajar Program Magister Prodi Pedagogik, Universitas Maritim Raja Ali Haji, Kepulauan Riau, Indonesia
  • Nevrita Program Magister Prodi Pedagogik, Universitas Maritim Raja Ali Haji, Kepulauan Riau, Indonesia
  • Zaitun Program Magister Prodi Pedagogik, Universitas Maritim Raja Ali Haji, Kepulauan Riau, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.55909/jpbs.v4i5.891

Keywords:

digital modules, local wisdom, Malay culture

Abstract

This study aims to develop a digital teaching module for Pancasila Education subjects based on local wisdom of Malay culture for grade X students. The study was conducted at SMAN 1 Lingga, Lingga Regency, Riau Islands Province in the odd semester of the 2025/2026 academic year. The research subjects consisted of grade Pancasila Education subject teachers, grade X-3 students and material and media validator experts. The research method used Research and Development (R&D) with the ADDIE model including the stages of Analyze, Design, Develop, Implement, and Evaluate. Data collection instruments were in the form of expert validation sheets, teacher and student response questionnaires, and learning implementation observation sheets. Data analysis used a qualitative and quantitative descriptive approach with a percentage formula. The results of material expert validation reached 100% in the very feasible category, media expert validation 90% in the very feasible category. Teacher responses showed a score of 97% in the very practical category, observation of learning implementation 92% in the very good category, and student responses 95% in the very practical category. A digital teaching module based on local Malay cultural wisdom has proven valid, practical, and effective in enhancing understanding of Pancasila values through contextualization of local culture.

References

Afriyadi, H., Hayati, N., Laila, S. N., Prakasa, Y. F., Hasibuan, R. P. A., & Asyhar, A. D. A. (2023). Media Pembelajaran Berbasis Digital (Teori & Praktik). Jakarta: Sonpedia Publishing Indonesia.

Aminuddin, H., Nurhikmah, Haling, A., & Rosihan. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Digital Pada Mata Pelajaran Ekonomi Untuk Siswa Kelas X SMA Negeri 12 Makassar. Patria Artha Technological Journal, 5, 58–65.

Armianti, R., Yunita, S., & Dharma, S. (2024). Integrasi Teknologi Digital dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila untuk Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Edu Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 4(2), 782-792.

Febrianti, S., Fidhyallah, N. F., Amalia, A. S., Rahma, F. S., Rajab, M. A., & Akraman, R. (2022). Efektivitas Penggunaan Media E-Learning dalam Pembelajaran Daring. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, 19(2), 203-210. https://doi.org/10.21831/jep.v19i2.54999

Hasibuan, H. A. (2022). Pengembangan Modul PPKn Berbasis Kearifan Lokal Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas IV SD Negeri 106206 Sidodadi. Medan: Universitas Negeri Medan.

Lestariningsih, N., & Suardiman, S. P. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Tematik-Integratif Berbasis Kearifan Lokal untuk Meningkatkan Karakter Peduli dan Tanggung Jawab. Pendidikan Karakter, 1(1), 45–56.

Nurzaelani, M. M., Kasman, R., & Achyanadia, S. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Integrasi Nasional Berbasis Mobile. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika, 407–414.

Nurhamdiah, N., Maimunah, M., & Roza, Y. (2020). Praktikalitas Bahan Ajar Matematika Terintegrasi Nilai Islam Menggunakan Pendekatan Saintifik untuk Pengembangan Karakter Peserta Didik. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 193–201.

Oktavia, W., & Harjono, H. S. (2020). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Menulis Teks Deskripsi di Kelas VII SMP Negeri 22 Kota Jambi. Pena: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 9(2), 32-43. https://doi.org/10.22437/pena.v9i2.9069

Piskurich, G. M. (2015). Rapid Instructional Design: Learning ID Fast and Right. San Francisco: John Wiley & Sons.

Sari, Y. P., Sinaga, M., & Hermandra. (2024). Pengembangan Modul Pembelajaran Teks Poster yang Memuat Budaya Melayu Riau untuk Siswa Kelas VIII MTs. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 7(4), 238–248.

Sitepu, T. E., Perangin-angin, R. B. B., & Nasriah. (2020). Pendekatan Kontekstual Dalam Meningkatkan Pembelajaran PPKn di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 524-532.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kunatitatif Kualitatif dan R&D. Alfabeta, Bandung.

Suhardi, S., & Astuti, I. P. (2021). Nilai Kearifan Lokal Folklore Pada Masyarakat Kabupaten Lingga. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 21(1), 147-156.

Suherman, & Nugraheni. (2019). Modul Penyusunan Soal Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi (Higher Order Thinking Skills) untuk Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan dan Kebudayaan. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Tilaar, T. (2016). Kebudayaan Dalam Pendidikan Nasional. Jakarta : Grasindo.

Wijaya, A. A., Syarifuddin, S., & Dhita, A. N. (2021). Nilai-Nilai Kearifan Lokal Rumah Adat Kajang Lako di Jambi. Criksetra: Jurnal Pendidikan Sejarah, 10(1), 60-69.

Yurika, R. E., & Rahmat, H. K. (2021). Strategi Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal Sebagai Upaya Penguatan Pendidikan Karakter di Era Globalisasi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Karakter, 75–8.

Downloads

Published

2025-09-28

How to Cite

Fathussalamiah, Abdulhajar, E., Nevrita, & Zaitun. (2025). Development of Digital Teaching Modules for Pancasila Education Subjects Based on Local Wisdom of Malay Culture at SMAN 1 Lingga . Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra, 4(5), 1099–1116. https://doi.org/10.55909/jpbs.v4i5.891